המבקר מתריע: מרכז הארץ תחת איום דומה לעוטף עזה

איתי גדסי No Comments on המבקר מתריע: מרכז הארץ תחת איום דומה לעוטף עזה
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לאחר שסייר רבות מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל בגבולות הדרום והצפון וביישובי קווי העימות ונפגש עם ראשי רשויות ומפונים בכל רחבי הארץ, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קיים היום (רביעי) סיור בגדר הביטחון באזור ירושלים, השרון ובשומרון. זאת, על מנת לבחון מקרוב את היערכות צה"ל והמשטרה לספק את הביטחון הנדרש לתושבי המרכז, ירושלים ויהודה ושומרון מפני מחבלים.

כזכור לפני פחות משנה פורסם דוח מבקר המדינה על אפקטיביות מכשול קו התפר. לפי הדוח נכון לסוף שנת 2021, 48% מגדר קו התפר לא הייתה בכשירות, באותה שנה זוהו לא פחות מ- 1.4 מיליון כניסות של שב"חים לישראל כאשר רק פחות מ-1% מהם קיבלו מענה מהכוחות בשטח. כמו כן, נכון לשנת 2022 הסתננו לישראל מדי יום 3,600 פלסטינים בממוצע דרך פרצות בגדר קו התפר. כל זאת למרות שעד לסוף שנת 2021 המדינה הוציאה 8.3 מיליארד ש"ח לצורך הקמת מכשול קו התפר ועבור מרכיבים נוספים.

במסגרת הסיור המבקר נפגש עם בכירי עיריית ירושלים והמועצה האזורית דרום השרון וכן עם ראש מועצת השומרון יוסי דגן. בנוסף אליהם השתתפו בסיור בכירים מהמשטרה וחברי כיתות כוננות. בסיור הועלו טענות של תושבים לפערים וליקויים בהיערכות גורמי הביטחון למניעת תרחיש של חדירת מחבלים לישובים ולערים המצויים בסמיכות לאוכלוסייה פלסטינית.

במכשול המוצב בירושלים המבקר בחן את המענה הביטחוני ואת הפערים במרכיבי ביטחון באזור שבין שכונות ערביות שנמצאות מחוץ לגדר ונחשבות שטח מוניציפלי של העיר, כדוגמת מחנה הפליטים שועפאט, לבין שכונת פסגת זאב הסמוכה אליהן. בדרום השרון המבקר בחן את המצב הביטחוני ביישובים צמודי הגדר, כדוגמת מתן, ובחן כיצד כוחות הביטחון מבטיחים שהיישובים לא יחוו מתקפה דומה לאלו של עוטף עזה. בשומרון המבקר עמד על פעולות צה"ל לשמירה על ביטחונם של תושבי יו"ש וביקר בברקן עם ראש המועצה יוסי דגן. זאת על רקע דוח הביקורת בנושא "אבטחת הצירים ביו"ש", אשר הטיוטה שלו הופצה לאחרונה לבכירי הדרג המדיני והצבאי לקבלת תגובתם, ועל רקע ביקורת פתע במוצבי צה"ל בגבול הצפון לפני המלחמה אשר פרסומה הושהה בעת הזאת על ידי הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

לדברי המבקר אנגלמן: "הטבח ב 7.10 השפיע עמוקות על תחושת הביטחון של כלל אזרחי ישראל. לצד ישובי עוטף עזה בדרום וישובי קווי העימות בצפון, גם יישובי עוטף ירושלים, עוטף גוש דן ויהודה ושומרון בסיכון.

"אסור להיות שאננים. אני נמצא בביקור בפאתי ירושלים ליד מחנה הפליטים שועפאט והוצגו בפנינו פערים מאוד משמעותיים בכל הנוגע במרכיבי הביטחון ובצרכים הביטחוניים של הכוחות הפועלים במקום. הממשלה וכוחות הביטחון חייבים לוודא כשירות מלאה של גדר ההפרדה ולבחון את הקונספציה ואת האפקטיביות של המכשול.

"פגשתי תושבים רבים שאינם חשים תחושת ביטחון וחוששים לחייהם. על ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל והמפכ"ל להבטיח את ביטחונם של כלל אזרחי ישראל לצד הפעילות החשובה המתבצעת בגבולות הדרומיים והצפוניים של המדינה".



0 תגובות